Het is december, de dagen zijn kort en buiten is het koud en grauw. De dagelijkse dingen kosten je veel moeite en je bent niet te genieten. Slecht nieuws, het is voorlopig nog wel even winter.. Wat kun je doen om wat beter in je vel te zitten? Hoe kom je van die winterdip af? In deze blog heb ik 11 tips verzameld om deze winter wat dragelijker te maken voor je.

Anti-winterdip tips

1. Ontbijt, ontbijt ontbijt

Zelf vind ik het ontzettend moeilijk om in de donkere maanden te ontbijten. Het voelt alsof het nog midden in de nacht is! Ontbijten voelt daarom erg onnatuurlijk. Maar de realiteit is dat je dag toch echt begint. Je gaat naar werk of hebt andere dingen te doen. Ontbijt is zo belangrijk voor een goede start van je dag! Daarom probeer ik echt dagelijks in ieder geval iets te eten voor ik aan mijn dag begin. 

2. Gezond eten en weinig suiker

Ook deze vind ik soms lastig. Want juist tijdens die koude dagen wil je lekker thuis een filmpje kijken met wat te snacken. Nou is het helemaal niet erg om dat af en toe eens te doen. Wees je er echter wel bewust van dat je jezelf echt te kort doet met ongezond eten. Je denkt er behoefte aan te hebben, maar in werkelijkheid voel je je achteraf alleen maar slechter. Op korte termijn geeft de suiker je even energie maar vervolgens keldert je bloedsuikerspiegel volledig. Hierdoor voel je je nog veel ellendiger.

Eet liever genoeg groente & fruit, vezelrijke producten en langzame koolhydraten.??

3. Ook cafeïne gaat je niet helpen

Voor cafeïne geld hetzelfde als suiker: heel even ervaar je een piek van energie, om vervolgens in te kakken als een puddinkje. Laat de koffie en energiedrankjes liever staan en neem lekker een kop groene thee of maak zelf fruitwater.

4.  Blijf in beweging

Dit is er ook eentje waarvan ik dondersgoed weet dat het mijn humeur en lichaam goed zal doen. Maar tóch lukt het me niet altijd om me ertoe te zetten. Als ik het dan eindelijk doe, voel ik wel gelijk hoe groot de impact is. Je voelt je lichamelijk en mentaal een stuk sterker. Dus ga sporten, hardlopen, bootcampen, tafeltennissen, hoelahoepen I DONT CARE maar zet dat lijf van je aan het werk!?

5. Hup, naar buiten

Schaapjes in besneeuwde weide

Ja, Instagram is leuk en er zijn inderdaad een hele hoop spannende series op Netflix. Ik geloof ook best dat je bed zo lekker ligt, maar al die dingen gaan je niet helpen om van je winterdip af te komen. Het gebrek aan licht is namelijk een grote speler in dit hele verhaal. Daglicht zorgt voor de aanmaak van vitamine D. Hoe dat allemaal precies werkt ga ik nu niet uitgebreid uitleggen maar geloof me dat je dit stofje nodig hebt.? En de beste manier om aan dit stofje te komen is door overdag lekker naar buiten te gaan. Dus regen of niet, hup, naar buiten!

6. Ritme en regelmaat

Je routine kan veel invloed hebben op de mate van je winterdip. Je slaap waak ritme is van slag door de langere nachten en kortere dagen. Het is buiten nog donker maar toch begint de dag al. Je kunt je biologische klok wat tegemoet te komen in dit proces van aanpassen. Ga op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. Eet regelmatig en sla geen maaltijden over. Wandel elke dag tijdens je lunchpauze even een klein blokje om om wat daglicht en frisse lucht mee te pikken. Sport met enige regelmaat en onderhoud je sociale contacten. 

7. Probeer je stresslevels laag te houden

Probeer niet teveel te stressen. Makkelijker gezegd dan gedaan, I know. Maar het is echt het proberen waard. Stress heeft namelijk zo’n grote impact op je lichaam en geest. Dat roken en slecht eten niet goed voor je is, is bij iedereen inmiddels wel bekend. Maar stress staat ook erg hoog op die lijst! Wil je meer weten over dit onderwerp? Ik vond dit een interessant artikel (ongeveer 10 min. leestijd).

Neem een lekker warm bad of leg je telefoon even weg om een boek te lezen of iets creatiefs te doen zoals tekenen of knutselen. Wellicht is meditatie is voor je? Dit kan helpen om in slaap te komen of even je hoofd te legen. Op YouTube vind je een hoop filmpjes met meditatie begeleiding, super handig. 

8. Sta stil bij de positieve dingen

Het grijze, grauwe weer kost de nodige energie. Het is helemaal niet erg dat het niet altijd lukt om positief te zijn. Maar het is wel belangrijk dat je ook stil staat bij de positieve dingen in je leven. Waar ben je dankbaar voor? Heb je fijne vrienden? Is iedereen in je omgeving gezond? Ben je aangenomen op je droombaan? En vergeet ook zeker de kleinere dingen niet! Is je lasagne recept goed gelukt? Ben je naar de kapper geweest en zit je haar super goed? Wees je bewust van dit soort grote of kleine mooie dingen van het leven.

9. Lichttherapie

Omdat licht zo’n grote rol speelt bij het ontwikkelen van een winterdip/winterdepressie, is er al veel onderzoek gedaan om licht te gebruiken als (deel van de) oplossing.? De resultaten van de onderzoeken zijn wisselend en niet alle wetenschappers zijn overtuigd van lichttherapie. Toch blijkt zo’n 70% van de mensen wel baat te hebben bij deze vorm van therapie. Wellicht placebo, maar al zou dat zo zijn, helpt het blijkbaar toch om je beter te voelen. Zelf heb ik lichttherapie nog niet geprobeerd. Ik ben hier wel best nieuwsgierig naar maar heb tot op heden nog geen stappen ondernomen om zoiets te regelen.

Heeft iemand ervaring met lichttherapie? Ik hoor het graag van je!

10. Iets om naar uit te kijken

Plan iets leuks in voor jezelf! Dit kan een weekendje weg zijn, een optreden van je favoriete artiest of zelfs al je zomervakantie. Als het maar iets is waar je naar uit kunt kijken. Ook al is het nu donker en koud buiten, je weet dat er in de toekomst leuke dingen op de planning staan.

11. Fleur je huis op!

Koop eens een leuk plantje of mooie bos bloemen voor jezelf.? Print je zonnige vakantiefoto’s uit en hang ze op in de woonkamer. Verf een muur in een vrolijke kleur. Ruim je huis op, open je gordijnen en laat het daglicht naar binnen schijnen. Maak van je huis een fijne, lichte plek.

Winterdepressie

De bovenstaande tips tegen een winterdip kun je ook proberen toe te passen bij een winterdepressie. Een winterdepressie is echter een stuk hardnekkiger dan een dipje. Wat het verschil tussen een winterdip en een winterdepressie is, kun je hier lezen. Heb je het gevoel dat jouw winterblues meer in de categorie depressie valt, zoek dan ondersteuning vanuit de professionele hulpverlening. Bijvoorbeeld bij PsyQ of Parnassia.

Aan de slag

Met deze tips kun je aan de slag om er wat van te maken deze winter. Geen smoesjes, laten we er wat van maken! Ik ga mijn best doen om mijn eigen advies voor de verandering ook eens op te volgen. 😉

Zijn er dingen die bij jou altijd goed helpen om een winterdip tegen te gaan? Of heb je het idee dat iets op deze lijst juist niet zal helpen? Voel je vrij om jouw tips en ideeën te delen!?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *